جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
13 دی 1401

نحوه سیدر گذاری در گوسفندان

سیدر گذاری گوسفند
فهرست مطالب

یکی از موضوعات اساسی در حرفه پرورش گوسفند و بز، کاهش بازدهی و پتانسیل تولید مثل این حیوانات است. معمولا برای دامداران بخش بزرگی از سود این کسب و کار از طریق تولید مثل و بره زایی تامین می‌شود. اما از آنجایی که تولید مثل کم و تک قلو میش و بز نه تنها سود چندانی را نصیب دامدار نمی‌کند بلکه به دلیل عدم تامین هزنیه های نگهداری باعث ضرر نیز می‌شود، ممکن است بر انگیزه فعالان این صنعت تاثیر گذار باشد. به همین دلیل متخصصان با استفاده از روش‌هایی مثل سیدر سعی کرده اند نرخ زاد و ولد را در میان این حیوانات افزایش دهند.

به طور کلی اندام‌های تولید مثل حیواناتی همچون گوسفند و بز را می‌توان با استفاده از تغییرات هورمونی تا حدودی کنترل کرد و پتانسیل تولید مثل آنها را افزایش داد. برای این منظور می‌توان ازتکنیک های
پیشرفته ای مانند تلقیح مصنوعی، انتقال جنین و همزمان سازی فحلی از طریق هورمون درمانی استفاده کرد.

سیدر گذاری چیست؟

سیدر گذاری در گوسفندان :

سیدرگذاری یکی از روش های هورمونی در دام سبک برای به وجود آوردن امکان القا فحلی و تولید مثل در این حیوانات می باشد. سیدر آغشته به هورمون پروژسترون طبیعی می‌باشد. برای وارد کردن سیدر در رحم دام باید از ابزاری به نام اپلیکاتور استفاده کرد.

سیدرگذاری باید توسط چند شخص ماهر به این کار انجام شود به این صورت که ابتدا باید دام را ثابت نگه داشت و ناحیه مقعد حیوان را ضدعفونی کرد. سپس سر دستگاه را در حالی که دنبه را بالا نگه داشته ایم تا انتها به آرامی وارد رحم می کنیم.و پیستون دستگاه را فشار می دهیم تا سیدر وارد واژن دام گردد.

 

سیدر گذاری
سیدر گذاری روشی برای تلقیح مصنوعی گوسفند و سایر دام ها از طریق پیشرفت های ژنتیکی بدست آمده می باشد.

 

از مزایای استفاده از روش سیدگذاری برای تولید بره می توان به موارد زیر اشاره نمود.

میزان کارایی بالا و افزایش میزان سود دهی

یکی از مهم ترین مشکلات که گاهی اوقات برای دامداران پیش می آید افت قیمت های در برخی از ایام سال می باشد . این کاهش قیمت باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری برای گله داران می شود.

برای اینکه بتوانید گوسفندان و بره های خود را با قیمت بهتری در زمان مناسب به فروش برسانید. می توانید از این روش استفاده کنید. همزمان سازی فحلی و سیدرگذاری دام سبک باعث به وجود آوردن امکان تولید مثل در فصلی خارج از فصل تولید مثل و در وقتی معین می شود.

بهره بردن از سیدر احتمال ابتلا به حساسیت موضعی را بسیار کاهش می دهد در اصل سیدر آغشته به میزان کافی پروژسترون طبیعی است.

درباره تولید مثل گوسفندان در این لینک به نکات تکمیلی بیشتری اشاره کرده ایم، می‌توانید این نکات را با کلیک کردن مشاهده نمایید.

سیدر گذاری در گوسفندان

از مهم ترین نکاتی که باید در هنگام استفاده به آن عمل کنید عبارتند از :

ضدعفونی نمودن دستگاه اپلیکاتور ، استفاده از سیدر تاریخ دار و فاسد نشده ،داشتن دستکش و دستمال تمیز ، برای راحتی کار پیشنهاد می شود از ژل های روان کننده برای آغشته نمودن دستگاه اپلیکاتور استفاده کنید.

مدت باقی ماندن سیدر در رحم به مدت 14 روز می باشد. توصیه می شود از اشخاص ماهر و دکتر دامپزشک بخواهید این روش را برای شما انجام دهند.

فحلی و سیدر گذاری گاو و گوسفند

چرا سیدر نسبت به اسفنج بهتر است؟

بهره گیری از سیدر در مقایسه با برخی روش ها تا حدودی قابل توجهی مشکلات همچون حساسیت های موضعی را به همراه ندارد. بنابراین ترشحات مهبلی آن بسیار کمتر است ولی چون اسفنج یک ماده مصنوعی است باعث ترشحات بیشتری می‌شود که بعد از بیرون کشیدن از مهبل با بوی نامطبوع همراه است.

همچنین وسیله مخصوص قرار دادن سیدر، به علت طراحی خاص، کوچک و صیقل بوده و در دام های ماده کوچک سیدر به راحتی در داخل مهبل قرار داده می‌شود. استفاده از اسفنج به علت بزرگ بودن وسیله مخصوص آن مشکل آفرین است.

به دلیل سهولت استفاده سیدر را خیلی سریع تر و با سختی کمتر می‌توان استفاده کرد. در ضمن سیدر حاوی پروژسترون طبیعی است..

در پایان کارشناسان توصیه می‌کنند که جهت تحریک تخمک گذاری میش ها بلافاصله پس از خارج کردن اسفنج یا سیدر قوچ ها را به گله میش ها باید معرفی کرد. در غیر این صورت تا فحلی کامل دام ها از دام های فحل یاب در گله استفاده شود.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها