جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
11 خرداد 1402

طول آبستنی بز چقدر است؟

طول دوره آبستنی بز
فهرست مطالب

مدت زمان بارداری یک بز از نژادهای معمولی بین 145 تا 155 روز متغییر است. به طور میانگین طول آبستنی بز چیزی در حدود 150 روز یعنی حدود 5 ماه یا 21 هفته طول می‌کشد.

آیا زمان آبستنی برای تمامی بزها یکسان است؟

حاملگی مدت زمانی است که در طی آن یک جنین از زمان لقاح تا تولد در بدن مادر صرف رشد می‌کند. مدت زمان آبستنی در حیوانات پستاندار با یکدیگر تفاوت هایی دارد. برای بز ها این دوران در تقریبا 150 روز است. برای گوسفندان نیز همین مقدار می‌باشد اما برای گاوها مدت طولانی تری با میانگین 283 روز را باید در نظر گرفت.

البته برای برخی نژادهای بز با هیکل کوچک تر این دوران کمتر و در حدود 145 روز خواهد بود.

آخرین تحولات قیمت گوسفنده زنده را اینجا مشاهده کنید.

 

دوره های بارداری در بز های کوهی و وحشی

گونه‌های بز وحشی نسبت به بزهای اهلی مدت زمان بارداری طولانی‌تری دارند. به عنوان مثال برای نژاد بز کوهی متعلق به آمریکای شمالی بازه‌ی زمانی آبستنی بین 150 تا 180 روز متغییر است.

زمان بارداری بز

چه موردی بر زمان بارداری یک بز تاثیر می‌گذارد؟

همان طور که گفتیم بسته به شرایط و نژاد، مدت زمان آبستنی می‌تواند متفاوت باشد. به جز این دو مورد چند عامل تاثیر گذار دیگر نیز وجود دارد که از جمله آنها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فصل تولید مثل
  • توانایی باروری
  • تعداد دفعات زایمان
  • وزن بز ماده

البته ممکن است فکر کنید که تعداد و جنسیت بزغاله‌های در هر بار زایش نیز در این موضوع دخالت دارند اما هنوز این موارد از سوی محققان دامپروری تایید نشده است.

زمان بارداری بزهایی که در تابستان جفت گیری می‌کنند کمی طولانی تر از بزهایی است که در پاییز جفت گیری را انجام می‌دهند.
طول بارداری برای بزهای ماده‌ای که چندین بار زایمان قبلی داشته‌‌اند کوتاه‌تر است. تحقیقات صورت گرفته در مورد آبستنی بز ها نشان‌ داده که بارداری طولانی تر به جهت تولد بزغاله‌های سنگین‌تر و سالم تر بسیار خوب است.

 

ارزیابی زمان حاملگی بز

تولد بزغاله

بسیاری از پرورش دهندگان بز که به صورت صنعتی به این کار مشغول هستند، برای بررسی روند رشد و تولید بزهای گله، تمامی اطلاعات آنها مثل زمان جفت گیری، وزن، سابقه بز و … را ثبت می‌کنند. ثبت اطلاعات جفت گیری و آبستنی و چک کردن آن با تقویم به شما این امکان را می‌دهد در طول بارداری و زمان زایش، نگهداری بهتری از این حیوانات انجام دهید.

در این سایت بخوانید: روش درست مراقبت از بزغاله

یک بز چند بار در سال زایمان می‌کند؟

از آنجایی که بارداری بز 150 روز است، یک راس بز ماده بالغ می‌تواند در صورت رسیدگی و تغذیه خوب دو بار در سال زایش داشته باشد. البته متخصصان دامپروری تاکید می‌‌کنند به جهت حفظ سلامتی بز ها به ازای هر 18 ماه یکبار بز ها آبستن شوند.

بز ها در چه زمانی از سال متولد می‌شوند؟

مانند سایر حیوانات، بزها تمایل به تولید مثل فصل دارند. به این معنی که بز معمولاً بین اواخر تابستان و اوایل زمستان جفت گیری کرده و بزغاله ها اکثراً در بهار متولد می‌شوند.

 

اگر دوست دارید درباره نحوه پرورش بز به نکات مهمی دست پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم لینک مشخص شده را حتما دنبال نمایید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011