جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
28 شهریور 1402

نحوه و دلایل قطع دنبه بره گوسفند | اخته کردن بره

قطع دنبه بره
فهرست مطالب

قطع دنبه یا دم گوسفند

به طور کلی استفاده از تکنیک قطع دنبه یا دم، باعث اصلاح نژاد گله، بهبود قابل توجه کیفیت گوشت و ضریب تبدیل بره‌های تازه متولد شده و کوچک خواهد شد. دامدارانی که اقدام به نگهداری گله‌های داشتی و پرواری می‌کنند با استفاده از این روش خاص می‌توانند میزان سودآوری بهتری را تجربه کنند.

از آنجایی که قطع دنبه بره گوسفندان سبب کاهش هزینه‌های اضافی برای تهیه علوفه ای مورد نیاز دام و همچنین افزایش بازده‌ای در مجمتع های دامپروری می‌شود اجرای آن البته به طور صحیح و توسط یک شخص با تجربه باید انجام شود.

قطع دنبه گوسفند

به طور کلی قطع دنبه یا حذف دم در بره های تازه متولد شده یکی از روش های عالی در دامداری‌هایی است که قصد دارند بیشترین بهره‌وری  از طریق زاد و ولد را در گله های خود داشته باشند. عمل کردن به این شیوه باعث می‌شود که میزان دوقلوزایی، و روند وزن گیری در گوسفندان بیشتر شود و اصلاح نژاد نیز در گله اتفاق بیافتد.

در نژادهای گوسفندان متعلق به بخش‌های مختلفی از جهان مثل خاورمیانه و آفریقا که گوسفندان دم بلندی ندارند و در عوض در این ناحیه چربی (دنبه) ذخیره می‌شود، باید بگوییم که قطع دنبه به جای قطع دم باید انجام شود.

اصولا برای گوسفندان این عمل با درد و استرس همراه است و در اکثر مواقع بدون بیهوشی انجام می‌شود.

در هنگام قطع دنبه باید نکات بهداشتی را رعایت کرد و از مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از عفونت هایی مثل عفونت های انگلی که بعدا ممکن است به وجود آید یا حمله مگس استفاده کرد. این کار را می توان توسط یک پنس مخصوص انجام داد. این پنس را نیز می توانید در فروشنده های لوازم دامپزشکی تهیه کنید. از آنجایی که در این بخش از بدن پستاندارانی همچون گوسفند، رگ‌های خونی و اعصاب وجود دارد، حتی تا چند روز پس از انجام این فرایند، برای گوسفندان امکان درد داشتن وجود دارد.

 

نحوه انجام قطع دنبه و دم بره‌های گوسفندان

ابتدا دنبه یا دم را تمیز کرده و از فضولاتی که به آن چسبیده است، پاک کنید. سپس دنبه یا دم بره را از کشی که در بالای پنس مخصوص قرار دارد رد کنید. توجه داشته باشید که این کار را با احتیاط و دقت انجام دهید.

ابزار های قطع دم

برای قطع دم گوسفند علاوه بر کش از گاز انبر، ابزار الکتریکی و چاقو نیز استفاده می شود اما به هرحال کش بهترین روش برای این کار است. در ضمن برخی دامداران بنا به رسومات خود از چاقوی تیز برای بریدن دم استفاده می‌کنند و سپس از این کار، محل بریده شده را با یک تیغه داغ می‌سوزانند. گرمای ناشی از این تیغه داغ، رگ‌های خونی آن محل را می‌بندد.

پنس قطع دنبه

خلاصه‌ای از مهم ترین فواید قطع دنبه

  1. افزایش دوقلوزایی
  2. افزایش سرعت وزن گیری بره
  3. کاهش آلودگی به محیط زیست به دلیل سرعت پیدا کردن کار پرواربندی
  4. افزایش نرخ آبستنی
  5. جفت گیری و اصلاح نژاد راحت تر دام

توجه: در طول بازه‌ زمانی لازم برای قطع شدن کامل دم در صورت بروز زخم در ناحیه دمی که با کش بسته شده حتما از آنتی بیوتیک تحت نظر دامپزشک استفاده نمایید. ضدعفونی کردم مرتب زخم نیز باید انجام شود.

 

نحوه اخته کردن بره نر و تاثیرات آن بر تولید گوشت

قطع دنبه بره

اخته کردن بره نر به صورت های مختلف مانند برداشتن غلاف با پوست بیضه و دراوردن و با کوبیدن بيضه و یا بستن مجرای خونی و با استفاده از پنس اخته و حلقه های پلاستیکی مخصوص انجام می‌شود. انجام چنین روشی برخلاف تصورات به کاهش سرعت عمومی رشد بدن و عضلات منجر خواهد شد و میزان تولید گوشت تغییرات چندانی پیدا نخواهد کرد. البته مشورت با دامپزشک و اجرای صحیح اخته کردن برای حصول نتیجه بسیار حائز اهمیت است.

 

 

اخته کردن بره
به همین جهت چنین بره هایی اگر چه زودتر به سن بلوغ می‌رسند، اما در سن مشابه و در مقایسه با بره های غیر اخته، لاشه آنها دارای چربی بیشتری می باشد و بازده غذایی نیز در آنها کمتر است در شرایط مشابه وزن زنده نیز بین بره های نر و ماده اختلافاتی از نظر اندازه قسمت های مختف بدن وجود دارد.

نتیجه گیری کلی در مورد اخته کردن بره ها و نتایج مطالعه و بررسی هایی که تاکنون در این زمینه بعمل آمده بشرح زیر می باشد:

  1. معمولا عمل اخته کردن در بره های بالغ، سرعت رشد دام را کاهش داده و در نتیجه در یک زمان معین از رشد و پرواربندی بره های اخته شده نسبت به بره های غیر اخته افزایش وزن کمتری دارند.
  2.  از نظر مصرف مواد غذایی و تولید گوشت بره های اخته شده دارای ضریب هضم کمتری بوده و به عبارت دیگر گوشت حاصل از آنها گرانتر است.
  3. بین ترکیبات لاشه دو نوع گوشت دام با دام اخته نشده تفاوت عمده ای وجود ندارد.
  4. همچنین از نظر کیفیت خوراکی، بین گوشت دام های اخته شده و غیر اخته تفاوت چشمگیری موجود نیست.
  5. در تمام طول آزمایش بره های نر اخته نشده ناراحتی چشمگیری از قبیل جنگ با یکدیگر و غیره نشان نداده اند.
  6. سود حاصله از بره های غیر اخته خیلی بیشتر از برههای اخته بود. بنابراین از نظر اقتصادی اخته کردن به هیچ وجه به صرفه نمی باشد.
  7. و بالاخره با توجه به تمام موارد بالا نتیجه گیری کلی می شود که اخته کردن بردهای نر و پروار آنها بعد از زمان بلوغ برای تولید گوشت یک عمل اضافی بوده و وقت زیادی از اوقات دامدار صرف این عمل شده و بعلاوه ایجاد هزینه بیهوده می نماید و همانطوریکه مشاهده گردیده است، از نظر اقتصادی نیز که هدف نهایی از انجام هر نوع فعالیت دامداری است بصرفه نخواهد بود.

 

برای خرید مرغ و خروس محلی کلیک نمایید.

 

آیا اینگونه روش ها رفاه گوسفندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

همیشه رفاه دام و عدم ایجاد تنش در گله دام‌های سبک و سنگین مهم بوده و هست. نگرانی‌های مربوط به رفاه دام ها در هر زمانی که بدن حیوانات به واسطه انسان‌ها دچار آسیب قابل توجه یا غیر ضروری شوند، ایجاد می‌شود. قطع دم یا اخته کردن بره، نگرانی‌هایی را در این باره ایجاد می‌کند. تصور اینکه بریدن یا حذف یک قسمت از بدن بره ممکن برای این حیوان چه قدر دردناک باشد، زیاد سخت نیست. به هر حال این اندام ها نیز از نظر بیولوژیکی برای یکسری وظایف تکامل یافته‌اند. با این وجود به دلیل فواید مختلفی که در همین مطلب به آنها اشاره کرده‌ایم، برخی علاقه مند به این موضوع هستند. اگر این عمل با استفاده از داروهای ضد درد و به صورت تخصصی انجام شود، روند ایجاد درد و تنش برای بره ها به حداقل خود می‌رسد.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها