جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
16 اردیبهشت 1400

نگهداری از مرغ و گوسفند

نگهداری از مرغ و خروس
فهرست مطالب

چه ملاحظاتی را باید در هنگام پرورش مرغ و گوسفند، با هم در نظر گرفت؟

بسیاری از دامداران ، روستاییان و عشایر در کنار کار پرورش دام خود، همیشه تعداد مرغ و خروس دارند. تقریبا در طی دو دهه فعالیتی که در زمینه دامپروری داشته ام ، همیشه شاهد این موضوع بودم. دیدن چرای گوسفندان در بین مرغ و خروس ها اگر چه ممکن است برای کسانی که به صورت صنعتی به کار پرورش دام مشغول هستند ، کمی عجیب به نظر برسد، اما واقعیت این است که در روش ها سنتی این اتفاق به وفور رخ می دهد.

با وجود اینکه طیف گسترده ای از متخصصان دامپروری این کار، یعنی نگهداری از مرغ و گوسفند و خروس با هم را منع می کنند اما برخی فعالان این حرفه ، این عمل را مفید نیز می دانند. به نظر آنها در مناطق عشایری و روستایی دیدن همزیستی بین طیور و دام زنده می تواند صحنه های زیبایی را خلق کند. به جز این، به نظر آنها فواید دیگری نیز در چنین روش هایی از دامپروری وجود دارد که در ادامه به آنها خواهم پرداخت.

پرورش مرغ و گوسفند با هم

شما در مورد پرورش یکجای مرغ و گوسفند و خروس چه فکری می کنید؟ آیا این کار را سود آور می دانید یا نه؟

اگر می خواهید اطلاعات خوبی را درباره این موضوع بدست بیاورید، به نکات و توصیه هایی که دذ ادامه به آنها اشاره خواهم کرد، دقت کنید.

 

حتما بخوانید : بهترین عرضه کننده قیمت گوسفند زنده در تهران

فواید نگهداری مرغ و گوسفند با هم

مدیریت آسان تر و استفاده بهتر از محیط دامداری:

این مورد را می توان مهم ترین دلیل برای پرورش همزمان خروس، مرغ و گوسفند با یکدیگر دانست. در مجتمع های کوچک دامپروری که اغلب به صورت خانوادگی نیز مدیریت می شوند ، به دلیل اینکه افراد از امکانات کافی برخوردار نیستند با این کار می تواند بیشترین استفاده را از محیط دامداری خود ببرند.

مقابله با شکارچیان و حیوانات درنده:

وجود یک حیوان بزرگ جثه در میان مرغ و خروس ها می تواند به کاهش میزان شکار آنها توسط حیواناتی همچون گربه ، روباه و … کمک کند . اگرچه در مقابل برخی دیگر از حیوانات همچون گرگ ها این ترفند نمی تواند موثر باشد اما به دلیل اینکه در اغلب موارد، دامداران از نرده و حصار های مقاوم برای محیط نگهداری از حیوانات شان استفاده می کنند، نگرانی چندانی درباره این موضوع وجود ندارد.

مسئله زمانی خطرناک می شود که برخی حیوانات شکارچی به راحتی می توانند از میان حصارها عبور کنند و به محیط دامداری وارد شوند و خساراتی را به بار بیاورند . بنابراین اگر از امکانات لازم برخوردار نیستید و می خواهید طیور خود را از دست شکارچیان در امان نگه دارید، این روش می تواند بسیار موثر باشد.

مبارزه با جانوران موذی و کنترل بیماری های انگلی:

کنترل عواملی که باعث ایجاد انگل در بدن دام ها می باشد، بسیار سخت و هزنیه بر است. به نظر کارشناسان حوزه دامپروری بزرگترین مزیت نگهداری مرغ و سایر طیور در کنار گوسفند برای مدیریت بهتر این موضوع می باشد. البته هر دو گونه از حیوانات مستعد متبلا شدن به انگل ها هستند اما برخی انگل ها فقط مختص هر نوع از حیوانات می باشند .
مرغ و خروس ها از آنجایی که می توانند بسیار از جانوران موذی که عامل اصلی انتقال انگل ها هستند را به عنوان غذا بخورند، کمک زیادی به این امر می کنند. برخلاف طیور اما گوسفندان در مورد شکستن و قطع چرخه حیات انگل هایی که به این طیور منتقل می شوند ، قابلیت چندانی ندارند.

اگر به دنبال یافتن آخرین تغییرات قیمت مرغ و خروس هستید، اینجا کلیک کنید.

هنگام پرورش مرغ و گوسفند با هم چه چیزهایی را باید در نظر داشته باشید؟

اینکه در این مقاله به فواید این نوع نگهداری از حیوانات اشاره می کنیم اصلا به معنای بی دردسر بودن و بی ضرر بودن این کار نیست . توصیه اکید من این است که اگر قصد دارید به سودآوری مناسبی در این کسب و کار دست پیدا کنید تا حد امکان به سمت صنعتی شدن پیش بروید. به هر حال اگر سرمایه و امکانات لازم برای این امر را ندارید، بهتره چند نکته‌ی مهم را همیشه در نظر داشته باشید.

به هیچ وجه نباید به گوسفندان اجازه دهید که غذای مرغ ها را بخورند:

اینکه گوسفندان به غلات علاقه مند هستند را تقریبا تمامی دامداران می دانند. همین مسئله باعث می شود که گوسفندان همیشه سعی کنند که غذای مرغ ها را بخورند . اگرچه غلات از نظر تغذیه ای بسیار برای گوسفندان مفید می باشند، اما مصرف بیش از حد این مواد می تواند برای این حیوانات مشکلاتی را مثل نفخ و اسیدوز به وجود آورد. حتما سعی کنید در زمانی که قصد دانه دادن به طیور خود را دارید، گوسفندان را از آن محیط دور نگهدارید و برای آنها، جیره مغذی جداگانه ای را فراهم کنید.

از تخم مرغ ها محافظت کنید:

شما همچنین به راهی برای محافظت از تخم مرغ های در برابر گوسفندان و سایر دام های بزرگ جثه نیاز دارید. درست به مانند مورد بالا باید این بار هم شرایطی را به وجود بیاورید که گوسفندان نتوانند به قفس مرغ ها وارد شوند.

دور تا دور محیط دامداری خود را حصارکشی کنید :

حصار کشی دامداری
معمولا دامدارانی که طیور را همراه با گوسفندان نگه داری می کنند، از روش های سنتی تغذیه ای نیز استفاده می کنند . آنها برای تهیه علوفه موردنیاز از مراتع و چراگاه ی طبیعی استفاده می‌کنند. هر چه این محیط بزرگ تر باشد، امکان گم شدن و فرار این حیوانات به بیرون محیط دامداری بیشتر می شود. پس برای اینکه این مشکل به وجود نیاید، باید دور تا دور میحط دامداری به خوبی حصار کشی شده باشد.

پرندگان شکارچی را فراموش نکنید:

معمولا زمانی که صحبت از محافظت دام و طیور در برابر شکارچی ها می شود ، پرندگان شکارچی فراموش می شوند. از آنجایی که معمولا محیط دامداری ها در روستا و مناطق عشایری سرباز می باشد، بهتر قفسه هایی که برای نگهداری جوجه ها، مرغ و خروس در نظر می گیرید از ارتفاع و استحکام لازم برخوردار باشند ، تا به راحتی این طیور، شکار پرندگان همچون شاهین و عقاب نشوند.

از بره های تازه متولد شده محافظت کنید:

بار ها این مسئله پیش آمده است که خروس و مرغ ها با نوک زدن به بره های تازه متولد شده موجب زخمی شدن بدن این حیوانات می‌شوند. پس به این موضوع نیز بهتره که توجه کنید.

بره و خروس

سایر مواردی که باید به آن دقت داشته باشید:

یکی از مهم ترین نکات، برای مدیریت هر مزرعه پرورش دام، امکان دسترسی راحت هر نوع حیوانی که به پرورش آن اقدام می کنید به آب شیرین و تمیز، خوراک مقوی و جایگاهی مناسب برای نگهداری است. فراهم کردن محیطی بهداشتی و تهویه عالی ، جدا از هر نوع دامی که از آنها نگهداری می کنید، مسائلی هستند که باید حتما به آنها دقت شود.

آیا پرورش مرغ و خروس با هم و در یک محیط می تواند مضر باشد؟

در نهایت پس از ذکر این مسائل تصمیم گیری نهایی با خود شماست اما از نظر من اگر می خواهید به صورت حرفه ای به کار دامپروری بپردازید ، بهتره یکی از این دو حیوان را انتخاب کرده و تنها به پرورش اصولی یکی از آنها بپردازید.

شماره های تماس


جهت سفارش گوسفند زنده با بهترین کیفیت گوشت دهی به همراه خدماتی متنوع از جمله ارسال و ذبح رایگان و بهداشتی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید

                   021-66000798  | 09197124011
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها